11/17/2011

Vintrig kanel- och äppelrulltårta!


Malmö
Idag tog jag tag i påsen med äppelbitar jag haft i kylen ett par dagar och tog mig en funderare:
"hmm.. vad ska jag göra med de här små skruttiga bitarna?"

Jag slängde ner dem i en kastrull tillsammans med lite vatten och två matskedar av min hemmagjorda kanelsirap och kokade allt till ett mos.

Jaha, vad ska jag göra med mina mosiga äpplen nu då?

Vintrig kanel- och äppelrulltårta
Rulltårtan:
3 ekologiska ägg

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

½ dl mjölk eller kaffegrädde

Kanelgrädden:
2,5 dl vispgrädde

2 krm vaniljextrakt

~ ½ tsk kanel

1 tsk kanelsirap
(eller vanlig sirap)

Sätt ugnen på 250 grader!
Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Vispa ägg och socker mycket pösigt.
Blanda mjölet och bakpulvret.
Tillsätt mjölblandningen och vätskan till äggblandningen.
Bred ut smeten på bakplåtspappret och grädda i ugnen ca 5 minuter.
Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper.
(tips! pensla gräddningspapperets baksida med kallt vatten om kakan inte lossnar)
Vispa grädden och tillsätt vanilj, kanel och sirap.
Bred på kanelgrädden och äpple"moset" och rulla ihop den!











 
Det här är mitt bidrag till Månadens Sötsak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar