10/07/2011

Rödbets- & Chokladkaka

Malmö

Jag blir så uttråkad när jag är förkyld, för man kommer ju på så många saker man vill göra, som man inte borde göra, med tanke på att man måste kurera sig. Men som vanligt tog baksuget över och jag bläddrade fram till receptet på en chokladkaka med rödbetor i. Jag hade alla ingredienser hemma, så det var bara att sätta igång!

Pappa kom på besök och efter en stund kom Jeppe hem från skolan, så vi kokade vatten, pappa valde te: Mors Lille Olle, med motiveringen "It tastes like candy!" och efter 50 minuter i ugnen luktade det... ingenting...
Ah, inte för mig i alla fall, jag kunde varken känna smak eller doft av någonting igår, men vad jag förstod det som luktade det underbart chokladigt i köket! 

Chocken över att det var rödbetor i kakan blev mildare än jag trott, vilket var skönt. Då kanske jag vågar mig på en zucchinikaka nästa gång...

I morse vaknade jag och kunde till min stora lycka känna smak, så jag tog ett bett ur den saftigaste kaka jag någonsin ätit. Halleluja! Den mustiga chokladsmaken, den mjuka, saftiga konsistensen, man skulle kunna bli religiös över den här kakan. Amen.

Pröva själva vetja!

Rödbets- & Chokladkaka
Från boken "Vegetariskt"
10 - 12 bitar
3 ägg

2 dl socker

200 gram mörk choklad

150 gram smör

3 dl mjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

½ dl kakao

2 - 3 färska rödbetor (ca 200 gram)

Kavla upp ärmarna och sätt igång!

Ugn: 175 grader

Vispa ägg och socker pösigt.
Smält chokladen tillsammans med smöret och rör ner blandningen i äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en skål och rör även ner detta i smeten.

Skala och riv rödbetorna och vänd ner dessa.
Smörj och bröa en sockerkaksform,
(om du, som jag, inte har ströbröd hemma så kan man lika gärna ta havregryn som man krossar)
häll i smeten och baka av i mitten av ugnen i 40 - 50 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar