9/25/2011

Det bästa sconesreceptet i världen

Malmö

Idag kan man lugnt säga att jag förätit mig på scones, men det blir väl lätt så när man har
"det bästa sconesreceptet i världen".
Nä, jag vet, man får gärna tänka så när man står där och baka sina scones, men man får inte säga det högt, eftersom alla andra tycker att sina recept är bäst i världen.
Jag tänkte själv så om bakpulverbrödet jag bakade under hela högstadiet och gymnasietiden ("godast och bäst i väääääärlden!") men sedan en månad tillbaka har jag hittat ett bättre!

Så, jag kommer att dela med mig av receptet. Jag hoppas ni provar det och jämför, det kan ju bli ett roligt litet test där hemma, som sedan resulterar i ett tea-party!

"det bästa sconesreceptet i världen"

För bröd till 4 personer behövs:

3 dl mjölk

100 gram smör

7 dl mjöl

4 tsk bakpulver

1 tsk salt

Ugn: 250 grader

Blanda "allt det torra", alltså, mjöl, bakpulver och salt i en bunke.

Addera smör och finfördela det med fingrarna.

Be en person utan deg på händerna att hälla i mjölken (jag använde Jeppe) och rör ihop till en dag som du sedan dela till bullar, eller större kakor, och naggar lite i dem med en gaffel.

Grädda ca 10 minuter och ät varma med sylt, marmelad, ost, lemon curd, eller min favorit: sylt/marmelad och ost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar