1/22/2012

Raggmunkar och Vattenpussar!

Malmö
Idag har vi lyxhandlat, sådär som man inte "får" i slutet av månaden. Jag vet inte heller om vi riktigt hade råd, men gjort är gjort och det kommer smaka så bra med ostkaka och sylt lite senare ikväll när de underbara raggmunkarna lagt sig tillrätta i magen!

Vi har precis stött på vårt första "flytta-hemifrån-problem": En gammal hederlig vattenläcka. Från taket. Nu har jag ringt runt till alla nummer på anslagstavlan i entrén och nu verkar hjälpen äntligen vara på väg! Man vill ju gärna kunna gå på toa utan att behöva bada fötterna samtidigt - även om det låter lite mysigt att plaska runt. Allt som saknas är fotsalt och fotfil!

Men, innan vi insåg vidden av vattenfallet i vårt badrum åt vi en underbar middag av raggmunkar, lingonsylt och sallad. Det var ljuvligt gott! Här får ni receptet!

Raggmunkar
4 personer

6-8 potatisar

1 ägg

2 dl mjöl

5 dl mjölk

1- 1½ tsk salt

Vispa samman ägg, mjöl, mjölk och salt 
som till en pannkaksmet.
Skala och skölj potatisen. Riv den direkt ner i smeten. Blanda alltsammans till en jämn smet.
Bryn fett och häll i 2-3 msk smet till varje raggmunk.
Bred ut smeten tunt och stek raggmunkarna knaprigt bruna på båda sidor.
Servera omedelbart med stekt fläsk eller lingonsylt.
(Från: Stora Kokboken 1966)


2 kommentarer:

  1. Fy sjutton vad jag blev hungrig nu! I morgon ska jag göra raggmunkar minsann! Det var länge sedan sist. Tack för inspirationen! :)

    SvaraRadera
  2. Det är ju så enkelt och gott! Tack för kommentaren Rebecca, jag blir alltid så glad! :D

    SvaraRadera