1/23/2012

Härliga helger och Hurtigbullar!

Malmö
Det är så mysigt att vakna tidigt på helgmorgnarna och vara full med energi. Studsa upp ur sängen, smyga ner för trappan och baka bakpulverbröd till hela familjen. Sist jag var hemma i Lund gjorde jag de här. Lika enkla som scones, men nästan godare. Ett bra alternativ för den som tröttnat på scones.

Hurtigbullar
10 st 
5 dl grovt mjöl (Jag tog 2,5 dl vetemjöl + 2,5 dl dinkelmjöl)

4 tsk bakpulver

1 tsk salt

2 msk sirap

3 dl filmjölk eller naturell yoghurt (Man tager vad man haver, jag hade i vaniljyoghurt, för det är vad vi hade :P )


Ugn 200 grader
Sätt bakplåtspapper på en ugnsplåt.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål och rör i sirap och filmjölk/yoghurt.
Arbeta samman allt till en kletig deg.
Trilla ut bullar med mjölade händer och rulla bullarna i lite mjöl. Lägg på plåten.
Grädda mitt i ugnen 10- 15 minuter.
Servera nygräddade med allt det du hade ätit till om det varit scones.

(Fiskepojkens tips: släng i soltorkade tomater och fetaost för matigare alternativ.)





2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera