10/13/2011

Pitabröd och Ingefärate

Malmö

Ikväll blir det "Färs i Pita och Gurkyoghurt" från ICA's Billiga Veckan-meny.

Istället för att köpa bröden från affären, som oftast smakar torrt och konserveringsmedel, tog jag tillvara på att jag tycker om att baka och letade fram ett recept på Pitabröd!

Ellen, ägaren till lägenheten vi bor i, och tillika min vän kom förbi på en ytterst snabb visit medan bröden var i ugnen. Hon ska bo i Italien och plugga fram till mars nästa år och åker redan nu på måndag.
Där vi satt vid vårt/hennes köksbord och drack sjukling-te spetsat med ingefära insåg jag hur mycket jag kommer sakna henne. Det stack liksom till i bröstet.
Hon ska göra något jättehäftigt! Plugga i Italien! Jag önskar henne hur som helst en fantastisk tid där. Och jag är glad att vi hann ses innan hon far, det såg faktiskt ganska mörkt ut där ett tag!

Nåväl, det luktar gott i lägenheten nu för jag har ju nyss bakat:

Hemmabakade pitabröd

Ett väldigt enkelt recept. Bara att blanda ut jästen med det fingervarma vattnet (37 grader), röra ner saltet, oljan och honungen och sedan arbeta in mjölet. Sedan sätta på ugnen på 250 grader och låta degen jäsa en timme.
När en timme gått har man ut degen på en mjölad arbetsyta och skär den i 8 bitar som man formar till bullar som sedan kavlas ut så att de får en diameter på 10 centimeter.
Skjuts in i ugnen i 8 minuter, och just nu står mina och svalnar på ett galler under en handduk.

Måtten kan ju vara bra att ha också, så att man inte slänger i hur mycket som helst av vad som helst!

8 pitabröd för 4 personer

25 g jäst
 
5 dl vatten
 
1.5 msk salt
 
1 msk honung
 
2 msk matolja
 
13 dl vetemjöl


Vet ni varför jag älskar att baka?
För det kräver inte för mycket energi men det ger så mycket energi när man får se slutresultatet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar