4/17/2012

Ferrero Roche-Kladdkaka med tillhörande fluff!

Malmö

Igår provade jag att göra hela kladdekakan i en kastrull, så som Sofie Sedhin tipsade om!
 
Nr 9. Ferrero Roche-kladdkaka!
100 gram smör
2 dl socker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 msk kakao
½ dl vispgrädde (vete katten vad den hade för verkan, så den kan uteslutas)
2 dl mjöl

Ugnen på 225 grader
Vispa ihop alla ingredienserna i en kastrull på svag värme.
Häll upp i en form och dekorera med Ferrero Rocher innan den gräddas i ca 10 minuter. (Jag glömde min i ugnen i 15 minuter och då blev den... mindre kladdig... suck.) 
Jaja, jag kan lova att kakan inte hade blivit så god om jag inte gjort Ferrero Roche-fluff som serverades till!



Ferrero Roche-fluff
(Som det heter på alla bloggar. Jag menar att det är chokladgrädde)

3 dl vispgrädde
6 st Ferrero Roche

Värm upp grädden på spisen, men låt det inte koka.
Lägg i chokladen i grädden och rör om.
Ställ blandningen i kylen eller frysen för att svalna.
Sila bort nötter och kex från blandningen.
Vispa grädden till önskad konsistens!
Wow! Bättre än kakan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar