2/26/2012

Mitt namn är Sofie och jag är beroende av socker...!

Malmö
Igår var vi på en födelsedagsfest, och vi rundade av kvällen med lökringar från en hamburgerkedja (hur ofta äter man det egentligen? Gud så gott det är när man väl gör det!) och kanelbullar och te utanför Centralen i Lund där vi mötte Street Church som gav mig den bästa konversationen jag haft på väldigt länge! Många frågor, många svar, och en förstärkt känsla hos mig om att allt handlar om kärlek i grund och botten. Kärlek till en själv och till ens omgivning. Eller till en högre makt om man så vill. Själv är jag väldigt skeptisk till högre makter. Jag tror att man ska älska och ha tillit till sig själv. Men kärnan i vad alla tror på är ju kärlek!

För vad visar på kärlek om inte en handfull ungdomar som stannar uppe hela natten för att dela ut kanelbullar till fulla ungdomar, taxichaufförer, hemlösa och annat folk som är uppe klockan ett på natten. Kanelbullar! Hembakade kanelbullar!

Idag var en pengadag: Storhandling, räkningar och hyran som betalades!
Idag var också en sån dag där jag insåg att jag är helt och hållet fast i sötsaketräsket. Jag är 100 procent sockerberoende.
Mitt namn är Sofie, och jag är beroende av socker...
Idag började jag med rehab för det. Eller sockersanering, men det låter som att man bantar. Tråkigt. Men inte är det lätt med en halväten godispåse i skafferiet och en jäkla fika/bakblogg att ta hand om!

Men de må ske, för jag orkar inte vara beroende av något. Det är ett sånt slöseri på tid, pengar och hälsa!


4 kommentarer:

  1. Ja visst handlar allt om kärlek. Låter fint med bullfolket men jag har sämre erfarenheter av sådana. Vet inte vilken kristen org det var men en gång skulle jag och ett gäng tjejer ut på tjejklubb och träffade på dem och de tyckte tydligen att det var fel och onaturligt med homo... då tycker jag att man glömt bort kärleken om man tänker så.

    Angående sockret så börja baka bröd i stället! gör matiga muffins och andra matiga bakverk och rätter. Finns ju hur mycket skoj som helst när en börjar tänka efter lite...

    SvaraRadera
  2. Precis, kärleken försvinner när man inte respekterar sina medmänniskor. Därför är jag tyvärr ganska anti religion. De pratar om kärlek, men uttrycker hat. Det är hyckleri enligt mig.
    Jag har ett helt inlägg om mina tankar på religion som bara måste komma på pränt!
    Däremot var det en väldigt intressant diskussion om allt annat, och jag ser verkligen upp till människor som brinner för något så starkt, även fast jag inte håller med dem!

    TantMango! Du har lyft mig ur mitt sockerdepp där jag inte såg någon utväg för bloggen än att låtsas baka..!:P
    Klart man kan baka annat! Det blir en ny touch på recepten (om jag lyckas hålla sockret borta...)

    SvaraRadera
  3. Neeej Sofie, sluta inte med kakorna och de söta bullarna och alla bakverk!!!

    SvaraRadera
  4. Jag lovar att inte sluta, Sara! Du har ju fortfarande en kaka att hämta ut hos mig ;) Om du inte bara var så svår att få tag på! :P Förgrömmade unge! ;P <3

    SvaraRadera