1/20/2012

Tigerkaka och vattenfärger!

Malmö
Ibland vill man bara baka! Inte för att man är sugen på något sött, men bara för att det är något som fyller upp hjärnan, men inte tar över. Det är avslappnande av på något vis.

Jag fick i alla fall för mig att jag skulle baka en tigerkaka idag. För de är så vackra!

Tigerkaka
200 g smör

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

3 ägg

4 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 dl grädde eller mjölk

1-2 msk kakao

Ugn: 175 grader
Rör fett, socker och vaniljsocker poröst.
Tillsätt äggen, ett i sänder, och rör smeten ytterligare en stund.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten tillsammans med grädden.
Lägg över ca 1/3 av smeten i en annan skål och blanda ner kakaon i den smeten.
Varva ljus och mörk smet i en smord och bröad form med ljus smet underst och överst.
För en gaffel helt lätt genom smeten så att kakan blir marmorerad.
Grädda.

(Ni anar inte hur gott det luktar i hela lägenheten just nu. Om ni bara visste!)



Mitt bidrag till månadens sötsak!


 Jag tog fram mina vattenfärger idag och pysslade på något till imorgon :)
Det är alltid roligast att måla när man inte har några förväntningar eller krav på sig. Man bara gör vad man känner för, utan att behöva prestera något. Det blir alltid bäst då!

2 kommentarer:

  1. Åh va gott med tigerkaka!:) Härlig blogg du har!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack hörredu! Blir varm i magen när jag får höra det! :D

      Radera