1/25/2012

Kladdkaka + Rödvin = Rödvinskladdkaka!

Malmö
Vi har haft en öppnad vinflaska i kylen länge nu och jag tänkte att rött vin och choklad måste smaka underbart ihop, så jag slog ihop det till en rödvinskladdkaka!

Jag använde det enda recept på kladdkaka jag någonsin använder, eftersom det i mina ögon (och mage) är den ultimata kladdkakan! Sen finns det ju skilda åsikter om hur en kladdkaka ska vara. Jag tycker att den ska vara mäktig och rinnig. Absolut inte bakad i kanterna, då är den "misslyckad".

Nr. 1 Rödvinskladdkaka
(Eller, kladdkaka med rödvin)

100 gram smör

3 dl socker

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

5 msk Valrhona kakao

2 dl mjöl

1 nypa salt

1, 5 msk rött vin (Gnarly Head)

Ugnstemperatur: 225 grader
Vispa smör och socker vitt, tillsätt sedan de övriga ingredienserna (mjölet sist!)
Grädda i ugnen ca 10 minuter!
Låt svalna, om det inte är så att du/ni är jättesugna på kakan, för då är det OK att sätta i sig den rykande varm också!
Ät som den är eller servera med vaniljglass eller vispgrädde!
(och glöm inte ett glas mjölk!)




(Jesper sa: det smakar Nutella (Jeppes favorit), när jag frågade vilken han trodde den hemliga ingrediensen var. Spännande! Själv tycker jag att vinet lyfte något i kakan, kanske kakaon?
Helt ärligt: Det var den krämigaste och kanske en av de godaste kladdkakorna jag smakat.
Ja, man får tycka att det man göra är bra!)
Prova detta om ni har en skvätt vin över!

2 kommentarer:

  1. Själv föredra jag mer fasta och bakade kladdkakor med kanske dessa inte längre kan betraktas som kladdkaka. Jag provar gärna kladdkaka med rödvin.

    SvaraRadera
  2. Man kan ju ha vinet sidan om också. Det är också gott.

    SvaraRadera