1/09/2012

Julte från Tehuset Java: Ett gräddigt Chai!

Malmö
Jag är äntligen återförenad med mitt underbara julpaket jag fick från Tehuset Java för tre veckor sedan.  Nej, jag skojar verkligen inte när jag säger att jag verkligen saknade deras Julte något fruktansvärt!

Vad hade kunnat vara bättre än att vakna klockan 10 varje morgon, se ut genom fönstret på den snötäckta marken och de röda stugorna. Sticka ner sina kalla fötter i ett par luddiga tofflor och sätta på lite tevatten i köket där spisen sprakar nöjd och varm.

Det spännande med Tehuset Javas Julte är att det smakar jul, fast gräddigt. Det kanske är vaniljen som ger den runda och mjuka smaken. Kanelsmaken är det som tar över, men inte på ett påträngande sätt. 
Tänk ett gräddigt chai-te, där har du smaken!

Vem har sagt att man bara kan dricka julte under vintermånaderna? Jag kan lätt tänka mig att vispa ihop en chai-latte på julte en ruskig dag i april när regnet bara öser ner utanför fönstret eller på en höstig septemberdag till tentaplugget.

Mitt tips när det kommer till att brygga en kopp Julte är att inte göra det för starkt.
Jag älskar starkt te vanligtvis, men det är ju så med kanel, att om man brygger det för starkt tycker jag att det blir en bismak på teet.
Alltså, mitt tips är: less is more, för då kommer de fina vaniljtonerna fram!


Kika in på Tehuset Javas hemsida! Där kan man läsa om alla tesorter de har, nästan som en litet Te-Wikipedia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar