12/12/2011

Vill du ge dig själv årets bästa julklapp? Såklart du vill!

Malmö
Idag har jag varit inomhus hela dagen och visst är det kallt ute, det kände jag på Jeppes näsa när han kom hem på lunchen. Det är så skönt att vara inomhus när det är kallt ute. Härligt att vara varm och go med elementen på max. Och utomhus är det härligt att vara när man har sina varma vinterskor och sin tjocka vinterjacka. Varmt och skönt. Varmt och skönt.

För en vecka sedan fick jag vara vittne till något som fick mitt blod att koka och mitt hjärta att brista.

Bakgrundshistorian

Jag var på centralstationen och såg att en hemlös man satt utanför i kylan på en bänk.
Inne i värmen stod det två män med sin hund och pratade högt och tydligt om semesterplaner, bilar och annat skryt inför varandra.

Dörrarna öppnades och in kom den hemlöse mannen på mycket knaggliga ben och gick långsamt och skakigt i riktning mot kiosken som männen stod bredvid.
Den ene mannen uppfattade detta och båda tystnade medan mannen som stödde sig på ett paraply för att kunna ta sig fram kom ett steg närmare dem.

De båda männen synade den andre mannens slitna uppsyn och gick demonstrativt och ställde sig på andra sidan entrén som för att verkligen visa mannen att de inte ville ha något med honom att göra.
Detta var något som mannen i fråga förstod, vilket man såg på hans ansiktsuttryck.

Männen med hunden visade honom att han inte var värd någonting över huvud taget. De föraktade honom så mycket att de inte ens kunde ignorera honom. De männen fick mig att må illa.

Vi är alla människor. Vi är alla människor med samma värde. Vi är alla människor med olika öden. Men vi är ändå alla människor. Med samma värde!

Den där ilskan och förtvivlan jag kände fick mig att göra något som jag aldrig har gjort innan, och som jag nu uppmuntrar andra till att göra:
Jag gick ut till mannen, jag tog honom på axeln och pratade med honom. Bara pratade. Frågade om han ville ha en kopp te, vilket han artigt tackade nej till.

Där stod jag och frös i min vinterjacka och tänkte att han måste ju också frysa. Det var då jag såg vad han hade på fötterna. Den 5e december, ca 4 grader i luften hade han sandaler på fötterna.
Förfärad frågade jag om han inte frös, och han svarade att det funkade, för han hade ett par raggsockar på fötterna. Ett par raggsockar!

Fyra plusgrader är ju ganska hyfsat för december, så det kanske stämde att han faktiskt inte frös där i sina raggsockesandaler, men vad händer när temperaturen sjunker under nollstrecket och snön kommer, ännu värre, när slasken kommer!
Raggsockar i all ära, men de håller ju inte direkt vätan ute.

Alla förtjänar ett par torra och varma fötter. Alla förtjänar ett par skor.

Insamlingen

Därför startar jag nu en insamling. En insamling för skor till män, kvinnor och barn utan skor.
Jag vet att jag har avlagda skor hemma i garderoben hemma hos mina föräldrar och jag tänker ta dem till Uggleboden i Lund imorgon efter ett tips från en fantastisk man som sålde en Faktum Skåne till mig.

Jag vädjar nu till alla som läser min blogg! Rensa ut garderoben på skor som ni inte använt på 3 år och inte kommer att använda igen, eller skor som era barn vuxit ur eller ert gamla par som ni inte kommer använda för att ni köpte ett nytt par för en månad sen!
Ställ inte in dem i garderoben och vänta tre år innan ni slänger dem eller skänker bort dem eller säljer dem på tradera, för männen och kvinnorna behöver dem nu!
Det är nu det är som kallast, det är nu de behövs som mest!
Hade det inte varit skönt att få lite mer plats i garderoben där hemma? Hade det inte även känts bra att kunna skänka någon annan värme. Att veta att någon människa klarar vintern, tack vare dina gamla skor?

Jag går till Uggleboden imorgon eftermiddag. Om det är någon läsare som också vill ge någon varma och torra fötter i jul men som inte kan eller orkar, så kan jag hämta skorna och lämna in dem åt dig/er om ni finns i Malmö/Lund-området. Bara säg till så kommer jag förbi.
Om det här får gehör går jag även en runda i helgen!

Årets julklapp är inte matkassen! Årets julklapp är lyckan och glädjen i att hjälpa någon annan!
Vill du ge dig själv en julklapp i år?

Tack, tack för att du gör något fint för en människa, för samhället och för världen! Tack!


Ett par skor - något alla förtjänar.
Jag önskar att jag tänkt på det här innan jag sålde mina på tradera.
Jag hade mycket hellre gett dem till någon som inte kunde köpa ett par själv.
Skänk ett par skor till en hemlös och få glädjen av att hjälpa någon!


Mail: Sofiestrahl@gmail.com

1 kommentar: