11/07/2011

Varm Valrhonachoklad

Malmö
Dagens godsak fikade jag och Jeppe till "klockan-tre-fikat"!

Jag fick en påse Valrhonakakao från mamma när hon hade varit i Helsingborg och hälsat på min mormor och morfar. Hur lycklig blev inte jag?!
Vi brukar köpa den i Sofies butik (ja, jag önskar att det var min butik!).

Valrhonachokladen betraktas som en av världens finaste choklad och tillverkas i Frankrike och just den här kakaon är gjord på enbart criollobönor (istället för Forastero som är den vanligaste bönan, och Trinitario som är en hybrid mellan de två ovanstående bönorna). 
Kakao gjord på criollobönor får en vacker röd/brun färg som påminner lite om mörk terrakotta.

Första gången vi provade att göra varm choklad på kakaon kunde vi inte alls förstå "what all the fuss was about". Vi gjorde den som vanlig med mellanmjölk och väldigt oväntat tyckte alla i familjen att vanlig ögonkakao från Fazer smakade bättre. Men, och detta är ett stort men, med några experiment lyckades min mamma klura ut just "what all the fuss was about" och om jag säger så här:
Once you go Valrhona you never go back!

Vilken skillnad!
Ja, jag är en fattig student/arbetslös/whatever men om man ska unna sig något så tycker jag att man ska ta sig till en affär som säljer den här kakaon. Tur och retur resa till Helsingborg och chokladen kostar ungefär vad en vanlig utekväll för vilken student som helst kostar. Så om man bara skippar en sådan kväll en gång kan man få den här underbara koppen varm choklad, nu när det börjar dra sig mot vinter! Det handlar bara om att prioritera!

Lyxig Varm choklad
2 muminmuggar:

5 dl standardmjölk (3 %)

1 ½ - 2 msk Valrhonakakao

3 - 4 msk socker

Värm mjölken i en kastrull, tillsätt kakao och socker.
Häll upp i muggarna och servera antingen som den är (YUM!) eller med vispad grädde (YUM!YUM!)

Perfekt efter ett snöbollskrig!

en påse Valrhonakakao, 200 gram, kostar 69 kronor

2 kommentarer:

  1. Valrhonachoklad är den bästa chokladen, tveklöst! :D

    SvaraRadera
  2. Jag har hela tiden varit för snål för att köpa denna underbara kakao, men det är en investering, och en riktigt bra sådan!

    SvaraRadera