11/22/2011

Gudomliga Mint-chokladmuffins!

Malmö
Igår kväll kände jag hur jag ville experimentera! Och i brist på Experimentarium i Danmark så bakade jag en kaka! (och några muffins)

Jag hade tre olika saker jag ville prova att få ner i en kladdekaka:
Åre Drickchoklad Mint
Lemoncurd
Choklad/whiskyganache
Jag använde mintchokladen som grund i kladdekakan, och redan där smakade det så gudomligt gott att jag övervägde att avbryta mina experiment och bara slänga in den i ugnen som den var.
Men min nyfikenhet fick övertaget och jag gjorde sex stycken kladdmuffins.
Tre med lemoncurd och tre med ganache.



Muffinsen var färdiga efter 10 minuter i ugnen, men själva kakan var desto svårare.
Efter 20 minuter i ugnen började den brännas, så jag hade inget annat val än att ta ut den ur ugnen även fast toppen fortfarande var rinnig.
Jag lät den stå och svalna och helt plötsligt hade den segat till sig.
Den har stått i kylen över natten. Tror att det här kan bli en sån där seg/kola-dröm!

Vi provade muffinsarna igår till dubbelavsnitt av Ugly Betty och låt mig säga så här:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!
När ni läst det här går ni raka vägen till köket och lägger lemoncurd i mintkladdkaka. Ja, det gör ni. För det var en fantastiskt smakupplevelse ni inte vill missa.

Ett av mina bättre experiment!
Mintkladdkaka med fyllning

200 gram smör (helst extra salt)

5 dl socker

4 små ägg (eller 3 stora)

½ tsk vaniljextrakt

1 liten nypa salt

3 msk kakao

2 msk Åre drickchoklad Mint

3 dl mjöl

Ugn: 225 grader

Vispa smör och socker vitt.
Tillsätt resten av ingredienserna, mjölet sist.

För muffins: Klicka ut ca 1 ½ msk smet i muffinsformarna,
lägg 1 msk lemoncurd/1 msk ganache i mitten
och toppa med en klick kladdkakesmet.
Grädda i 10 minuter

För kladdekaka: Häll smeten i en form,
grädda i 15 minuter,
ta ut och låt svalna, sätt sedan i kylen över natten (eller minst 8 timmar)


Mintkladdkakemuffins med choklad/whiskyganache

 De här var utan tvekan bäst!
MMmmmm, Lemoncurd!

Det brända resultatet. För att undvika det här råder jag er att ta ut den efter 15 minuter!


1 kommentar: